Gästen – Niklas Rådström

Gästen, en bok av Niklas Rådström är en fantasi kring en verklig händelse, mötet mellan Charles Dickens och H.C. Andersen. Vi får, allt eftersom vi möter dem veta vad som senare kommer att hända med de båda och huvudpersonerna och även Dickens barn och familj. Mycket av boken handlar om komunkiationen mellan Dickens och Andersen eftersom Andersen inte pratar engelska så bra blir deras samtal full av missförstånd och förvirring.

Språket i Gästen har inte fått en tillräckligt bra korrektursläsning eller så finns det kanske en poetisk mening som jag inte uppfattar i meningar som ”Första eftermiddagen i London kommer han att tillsammans Mrs. Dickens gå på en Händelkonsert med sångerskan Clara Anastasia Novello i Kristallpalatset.” Eller så är det bara tryckfelsnisse som varit framme. Synd är det hur som helst eftersom det drar ner helhetsintrycket lite.

Tjusningen med att läsa flera böcker av en författare som Niklas Rådström är variationerna i handlingen. Även fast många har en historisk anknytning skiljer sig handlingarna åt. Han har skrivit både ungdomsböcker och skönlitteratur för vuxna och kvalitén har än så länge varit bra i bägge ålderskategorierna. Jag gillar att i perioder läsa så många böcker som möjligt av samma författare. Den här hösten och våren har det blivit Niklas Rådström och Peter Pohl men snart är det dags att bryta mönstret och läsa lite kvinnliga författare.

Sammanfattningsvis gav boken mig en trevlig läsupplevelse och formatet ca 12 bredd och höjd 18 är välidgt fint och praktiskt.

Efter att ha läst Gästen är jag sugen på att läsa Dickens och mer H.C. Andersen. Så många böcker och författare som jag samlar på mig i min mentala att läsa hög. Undrar om jag någonsin kommer att hinna läsa allt som jag vill läsa.

Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , ,

Lämna en kommentar

Filed under Kultur, Litteratur

Kommentera

