Film – Inception

Film: Inception (Juli 2010)
Regissör: Christopher Nolan (Tidigare filmer, The Dark Knight, Memento, Insomnina)
Medverkande:Leonardo DiCaprio, Ellen Page, Joseph Gordon-Levitt, Marion Cotillard, Cillian Murphy

I Inception spelar Di Caprio Dom Cobb som har till yrke att gå in i andras drömmar och extrahera information. Filmen handlar om hans svåraste uppdrag, att plantera en idé djupt i affärsmannen Fischers (Cillian Murphy) undermedvetna. Till sin hjälp har han förutom sin tekniske sidekick (Joseph Gordon-Levitt) den unga drömarkitekten Ariadne (Ellen Page). Cobb kämpar även med minnet av sin förlorade hustru (Marion Cotillard).

Under filmen kunde jag inte låta bli att dra vissa paralleller till en annan film som jag sett med DiCaprio, nämligen Shutter Island. Även i den filmen kämpar DiCaprios karaktär med minnet av en förlorad hustru.  Jag visste inte så mycket om någon av filmerna innan jag såg dem och visste inte heller därför vad jag hade att förvänta mig. Inception var helt klart en mer positiv överraskning än vad Shutter Island var.

Jag tycker att alla skådespelare sköter sig bra. Det stör mig dock att jag inte kände igen Cillian murphy som tidigare haft huvudrollen i en av mina favoritfilmer (Breakfast on Pluto). När jag såg Inception hade jag inga direkt invändningar mot något i filmen vilket inte går att tolka på annat sätt att köpte konceptet. Läste på moviezine att filmen har en brist på mänsklighet och att Nolan hindrar ”oss från att befästa oss emotionellt någonstans”  Jag håller inte riktigt med. Känslorna, är subtila och ligger i ansiktsuttrycken, framför allt mellan DiCaprio och Page.

Jag hade läst några kommentarer om att filmen skulle vara förvirrande och att det är svårt att hänga med i svängarna om man inte är uppmärksamh hela tiden. Detta tyckte inte jag vara några problem. Visst, det var ingen historia där alla bitar är självklara på en gång men jag har lärt mig  att jag har lärt mig att många saker som kan vara otydliga i början av en film ofta får en förklaring innan filmen är slut och jag kände mig inte otillfredsställd när jag lämnade biosalongen. Dessutom har jag sett betydligt mer svårförstådda filmer, David Lynch och Inland Empire, säger jag bara.

Detta är helt klart en film som jag rekommendera andra att se.

Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , , , ,

Lämna en kommentar

Filed under Film, Kultur

Kommentera

