Intet bortom det yttersta – Peter Pohl

Intet bortom det yttersta

 En bok som jag läste tidigare under denna sommar var Peter Pohls Intet bortom det yttersta. Det är en bok som handlar om pojkbarnet Tim som försöker hitta svaret på en fruktansvärd hemlighet. Den utspelar sig i en framtida kultur eller i en parallell tid till vår egen, i ett universum parallellt till vårt eget för att citera baksidetexten. Och kanske är det ingen slump att Intet i mobilen blev hotet. Boken ser jag nämligen som ett inlägg i debatten om miljöförstöring, kilmathotet, genmanipulation och konsumtionshets. Detta kanske inte är något annat än min tolkning eftersom boken är skriven i kod. Tydligt tycker jag dock att det blir i kapitelt om huvudpersonens Tíms uppsats i historia.

Språkligt kan jag dels konstatera att jag är stavningskonservativ som reagerar negativt på stavningen sej och mej även när det förekommer i skriftlig talspårk. Fast mot slutet av boken hade jag faktiskt vant mig vid det. Det som är intressant är annars att språket förändras i takt med romanens handling. Allt eftersom Tim får svårare och svårare att tänka blir ordföljden mer och mer uppbruten vilket känns väldigt passande.

Intet bortom det yttersta är en lättläst, underhållande och tänkvärd bok. Läs den tycker jag.

Läs även andra bloggares åsikter om , , , ,

2 kommentarer

Filed under Kultur, Litteratur

2 responses to “Intet bortom det yttersta – Peter Pohl

  1. Precis vad jag tyckte och tänkte. Jag tänkte att det handlar om framtiden och gillade att textens röst förändrades under romanens gång.

Kommentera

