De ofrivilliga – en film av Ruben Östlund

Film: De ofrivilliga (2008)
Regissör: Ruben Östlund
Medverkande: Maria Lundqvist, Linnéa Cart-Lamy, Sara Eriksson, Cecilia Milocco,  m.fl

Okej. De ofrivilliga är ingen ny film direkt men bra film är bra film och förtjänar att skrivas om även om det gått ca 2 år sen premiären. När jag var i Norrköping under midsommar och hälsade på Betzy hyrde vi film på midsommardagen och såg bland annat denna. De Ofrivilliga var en film som jag varit sugen på att se länge. Jag vet inte riktigt vad jag hade förväntat mig men hur som helst så blev jag rätt så överraskad av filmen. På ett positivt sätt. Det är en film med fem olika historier som alla handlar om grupptryck, utanförskap och vad man måste göra för att inte hamna utanför gruppen. I filmen finns inte en enda helbild och vinklarna är inte . I början får vi exempelvis följa när gäster anländer till en fest. Det enda vi ser är fötterna så dialogerna blir ledtråden till vad det är som sker. Jag fick känslan av att det är någon som betrakar allt utifrån och den känslan följer med i resten av filmen. Det är tragikomiskt berättelse som jag misstänker att alla kan känna igen sig även om det i filmen dras till absurdum i vissa fall.

Den enda kända skådespelaren i filmen är Maria Lundqvist som dessutom spelar sig själv. Alla andra är okända för de flesta vilket jag tycker passar filmen bra. Min favoritberättelse är den om läraren, spelade utmärkta av Cecilia Molocco. Cecilia Milocco lärarinnan – se trailern verkade för mig ruskigt bekant men eftersom hon nästan bara har gjort teater kan jag inte ha sett henne innan. 1991 spelade hon i och för sig Agnes i Agnes Cecilia – en sällsam historia 1991 men jag tror inte att det är därför jag tycker att hon känns bekant.

De ofrivilliga är en riktigt bra film som jag vill rekommendera alla att se.

Läs mer om filmen här Svd * Psykologifabriken * Vujer.com *
Läs även andra bloggares åsikter om , , , ,

Lämna en kommentar

Filed under Film, Kultur

Kommentera

