Lilla Stjärna – John Ajvide Lindqvist

Den första bok jag läste av John Ajvide Lindqvist var Låt den rätte komma in Efter den var jag fast och läste resten av hans böcker. Välskriven skräck, klassisk med uppdaterad skräck med onaturliga inslag som alla utspelar sig i Sverige. I vanliga bostadsområden, ute i skärgården. Karaktärer att bli engagerad och känslomässigt involverad i, ögonblick av ren fasa.  Jag var dessväre lite sen med att höra talas om Lilla Stjärna och när jag väl gjorde det hade jag köpstopp på böcker men fick till sist tag i den på biblioteket. Jag lånade den på en torsdag och hade läst ut den på lördagen samma vecka. Jag drog ut på det lite eftersom jag inte ville att den skulle ta slut.

Handlingen kretsar kring två olika flickor. Therese och Theresa. Som spädbarn hittas Therese  halvt nedgrävd i skogen av den före detta dansbandssångerskan Lennart. När han inser att hon kan sjunga i perfekta toner bestämmer han sig för att behålla henne. Hon får växa upp i källaren med musik och barnmat.

Therese är en rätt så vanlig, grå tonårstjej i en annan förort i Sverige. Till en viss del tror jag att många kan identifiera sig med henne. Så småningom träffas de båda flickorna och en märklig och farlig vänskap uppstår. Skräcken är inte densamma i Lilla Stjärna som i Ajvides tidigare böcker. Det rent övernaturliga är borta och istället finns det där med våld och rent obehag. Redan i inledningen får vi veta att det kommer att hända något förfärligt i Allsång på Skansen. Och sen väntar vi under tiden som Therese och Teresas bakgrundshistorier skildras.

Utanförskap. Kärlek. Vänskap. Fasa. Besatthet och musik är nyckelorden.

Sammanfattningsvis är det en riktigt bra och obehaglig bok. Den är spännande men innehåller också mer lugna partier. Språkligt är Ajvide lysnade som vanligt. Det stör mig så här i efterhand att vi inte får veta varifrån Therese kommer. Vem var det som lämnade henne nergrävd i skogen och varför?

Läs mer om Lilla Stjärna

Börja med att kika in på John Ajvides hemsida  för att hitta en länk till den playlist till boken som någon har skapat på Spotify.

Läs mer recensioner och tankar på

Bokmalande * Bokhora * Fiktiviteter * SvD * Dn 

Läs även andra bloggares åsikter om

, , , lilla stjärna

2 kommentarer

Filed under Kultur, Litteratur

2 responses to “Lilla Stjärna – John Ajvide Lindqvist

Kommentera

