NaNoWriMo

Jag skrev ju att jag skulle skriva varje dag och blogga om det. Så har det uppenbarligen inte blivit. Däremot har jag faktiskt regristrerat mig på NaNoWroMo. National November Writing Month. En händelse som jag själv gissar växer år för år. Det går ut på att under november skriva en roman på
50 000 ord, alltså femtiotusen ord, sjukt många ord på en månad. Kvalité är inte det viktiga utan att bara skriver. Nu har det gått lite mer än en vecka och jag ligger lite efter om vi tänker oss att man skriver lika många ord varje dag. Jag har dock en plan. 500 ord före frukost, 250 innan jag ens får sätta igång kaffet. 500 ord kring lunchtid och minst 1000 efter att jag gjort allt annat som jag måste göra under dagen. De 1000 orden får vara utspridda före och efter träning. Under helgen ska jag skriva ikapp det som eventuellt saknas och lite mer. Det kommer att bli spännande. När man uppdaterar på Nanos hemsida hur långt man har kommit ser man statistik över hur mycket man måste skriva varje dag för att hinna i tid och när man beräknas ha skrivit 50 000 ord om man fortsätter i samma takt. Just nu beräknas jag ha nått målet 15 december men då har jag ännu inte skrivit alla dagens ord.

Det är en väldigt märklig historia som jag skriver och jag tror ärligt talat att jag är den enda som kommer att få läsa den. Varför gör jag då det här? Dels för att se om jag kan klara av det och dels för att komma igång med skrivandet igen. Jag tänker att det kommer att bli enklare att skriva annat sen om jag vet att jag kan skriva 50 000 ord på en månad. Det hela har dessutom redan visat sig vara bra för att lära känna mig själv som skribent. Vad jag gör när jag kör fast, vilka strategier jag använder för att skriva så många ord som möjligt, vilka mina favoritord är. Kommer att skriva mer om det vid ett senare tillfälle men nu måste jag återgå till det andra skrivandet.

Läs även andra bloggares åsikter om ,

Lämna en kommentar

Filed under Kultur, Skrivande

Kommentera

