Dags att bli vagabond?

Jag ska dra till Norge och skala banan
Jag menar allvar. Tror jag i alla fall. Fördelarna är många.
1. Hur svårt kan det vara att få jobb som bananskalare?
2. Jag ska tjäna pengar och spara så mycket jag kan. Är det inte därför de allra flesta drar till Norge för jobb?
3. Jag kan skaffa norskt bibliotekskort.
När jag har sparat tillräckligt ska jag köpa en sån där cool skåpbil som det går att bo i. Favoriten är den från Better than chocolate.

Sen ska jag söka jobb över hela Sverige utan att oroa mig för var jag ska bo. Efter att ha sett Dokument inifrån om arbetsvillkoren för dagens ungdomar och läst igenom platsannonser så kan jag konstatera att de flesta jobb är visstidsanställningar. Jag har inget emot att testa på nästan vilket yrke som helst i vilken svensk stad som helst men någonstans måste jag bo och att hitta en lägenhet är inte alltid enkelt. Och jag är ju van vid att bo litet. Det här med matlagning blir kanske lite komplicerat men med uppfinningsrikedom och mod att våga testa nya saker går det att komma långt.

Trygghet. En fast plats i tillvaron. Långvariga relationer. Glöm det. Det här är 2000-talet. Det har blivit sämre arbetsvillkor för ungdomar och det kommer inte att bli bättre vi kommer att ha det lika illa när vi är äldre. Acceptera läget och go with the flow. Som ren bonus lär jag dessutom samla på mig väldigt många bibliotekskort.
Nu har jag bara tre frågor.
1. Hur hittar jag bananskalsjobbet?
2. Hur mycket måste jag spara för att kunna köpa min drömskåpbil?
3. Vill någon göra mig sällskap?

Läs även andra bloggares åsikter om , , , ,

Lämna en kommentar

Filed under Jobbsökande

Kommentera

