Jonthan Strange & Mr Norrell

Låt mig bygga upp en bild. London och den engelska landsbygden. 1800-talet. Det handlar om magi som när boken börjar bara existerar som ett historiskt forskningsområde. Men så dyker det upp en gentlemansmagiker vid namn Mr Norrell. Han vill återinföra magi i praktiken till England. Så småningom tar han sig han en lärling, Jonathan Strange. De två magikerna väljer att följa två olika vägar och utövandet av magi leder till många märkliga ting.

”Jonathan Strange & Mr Norrell” av Susanna Clark köpte jag på bokrean för några år sen. Anledningen till varför den fick följa med mig hem kommer jag inte längre ihåg. Kanske hade det något med omslaget att göra. Det är enkelt och vackert, lite klassiskt. Sidorna är färgade svarta på kanterna. Förmodligen lockades jag också av baksidestexten. Låt mig illustrera den med ett kort citat ”Men vem var gentlemannen med tistelfjunshåret? Varför saknade Lady Pole ett lillfinger när hon återuppväcktes från de döda?” Jag har också ett vagt minne av att en vän hade läst den och tyckt om den vilket i så fall också var en bidragande orsak.

Så varför tog det så lång tid innan jag började läsa den?
Den största anledningen måste jag erkänna var för att det är en bok på ca 770 sidor. Jag har egentligen ingenting emot tjocka böcker men många sidor innebär en stor och tung bok som inte är så praktiskt att bära omkring på. Och jag gillar att läsa när jag är på resande fot. Ibland kan jag även vara lite otålig och känner därför oftast för att läsa något som tar mig högst en vecka. Sen så måste erkänna att fotnötterna i boken avskräckte mig lite eftersom en sträckte sig över nästan en hel sida. Vissa av dem är intressanta. Andra tyckte jag mest var långrandiga utan att direkt tillföra så mycket till berättelsen.

Fotnötter under röd linje

Alla dessa anledningar bidrog också till att det tog mig flera månader att läsa ut boken. Berättelsen går ganska långsamt framåt och det var sällan jag orkade läsa mer än ett eller två kapitel/kväll. Oftast blev jag lättad när jag kom till ett kapitel med en bild i. Sen så kunde det gå veckor utan att jag läste alls av skäl som inte har något med boken i sig att göra.

Trots alla jobbiga saker med ”Jonathan Strange och Mr Norrell” så är det en riktigt bra bok. Den engelska magins historia är fängslande och de flesta karaktärerna i boken är fantastiskt underliga och sköna. Några av mina favoriter är Norrells allt-i-allo Childermas och mannen med tistelfjunshåret? Ju längre in i boken som jag kom desto roligare blev det att läsa den.

Vill du läsa den på originalet språket så finns den på Google books. Personligen tror jag att jag avstår från att läsa om den så att jag kan ge lite mer uppmärksamhet till andra olästa böcker i min bokhylla. Just nu läser jag ”Äcklet” av Sartre och håller tummarna för att det inte ta mig flera månader att läsa ut den också.

Två andra läsvärda blogginlägg om boken.
Bokmonstret
Pocketblogg

Läs även andra bloggares åsikter om , , ,

1 kommentar

Filed under Kultur, Litteratur

One response to “Jonthan Strange & Mr Norrell

  1. Pingback: Jean Paul Sartre – Äcklet | You can do it, baby come on

Kommentera

