30 sekunder – en evighet eller ingen tid alls nästan

Nu har jag testat någon nytt. Cirkelträning i ett cirkelgym. 18 stationer, eller ja snarare 9 styrka och 9 brädor för kondition.

Styrkemaskinerna är väldigt enkla och träningseffektiva. Inga inställningar och tryckluftsmotstånd. Ju mer du tar i desto jobbigare blir det. Hen tränar 30 sekunder på varje station och sen har hen 5 minuter på sig att byta. En liten lamppelare i mitten av rummet lyser grönt i 3o sekunder och då kör hen så mycket hen orkar tills lampan börjar lysa rött då är det dags för byte

Citat från ÖUIFs hemsida
”Vid köbildning: vg max tre varv.” – Nästan som rondellerna i Norge fast lite mer restrektivit. Hur som helst så räcker 3 varv gott och väl. Det tar en halvtimme och vilotiden är näst intill minimal. Det känns lagom, speciellt om cirkelträningen kompletteras med andra pass under veckan.

30 sekunder styrka går väldigt fort, kanske för att jag tog i för lite. 30 sekunder kondition däremot känns som minst 2 minuter på ett ungefär. Den gröna lampan hånade mig och ville aldrig slockna. Och då var det inte för att det var jobbigt utan för att det var tråkigt. Har hen dåligt med fantasi blir konditionen ungefär samma på varje bräda vilket kanske blir lite tjatigt. Får ta mig lite längre tid på mig nästa gång för att närmare studera och lära mig förslagen på kondition. Dessutom är jag övertygad om att det blir lättare efter ett tag då konditionen har fått en chans att förbättras.

Första varvet var jag helt ensam. Det var väldigt trevligt måste jag erkänna. Såg nog rätt så fånig ut när jag typ smådansade lite på konditionen. Någon gång under varv 2 var vi 2 i salen. Det fungerade också bra. Blir intressant att se hur det fungerar när det är lite fler personer som tränar samtidigt.

Och så kommer jag på att jag inte har skrivit om cardiobox men det får jag ta någon annan dag. Nu ska jag göra mig i ordning för att gå på Vegofest. Det ska blir intressant. Återkommer kanske med ett inlägg om hur det var.

Läs även andra bloggares åsikter om , , , , ,

Lämna en kommentar

Filed under ÖUIF, Kondition, Styrketräning, Träning

Kommentera

