Unni Drougge – Boven i mitt drama kallas kärlek

Tisdagen den 22 mars var jag och lyssnade på Unni Drougge. Hon pratade om litteraturen och sanningen. Jag gick och lyssnade på Unni Drougge för att jag trodde att det kunde bli intressant. Hon kan ju lätt uppfattas som lite kontroversiell och det har ju en tendens att bli underhållande.

Hon inledde mer eller mindre med att fråga hur många det var som hade läst någon av hennes böcker. Det visade sig att merparten av de som var där inte hade läst något av henne utan enbart hört talats om henne via tidningar och tv. Personligen så har jag bara läst en bok av henne, av någon anledning fick jag för mig att det var Andra sidan Alex som jag läst. Men nu vet jag att det var Hella Hells bekännelser som jag läste och faktiskt inte gillade. Så här i efterhand vet jag att det var för att den bokens ämne inte tilltalade mig och för att jag tyckte att den var en aning överdriven. Fast någon bra kvalité måste den haft eftersom jag ändå läste ut den. Resten av hennes föredrag var riktigt bra och berörde uppståndelsen och tystnaden kring ”Boven i mitt drama…” och hennes fiktiva roman ”Bluffen”. Om uppståndelsen till Bluffen. Det står mer om det också på Drougges blogg. Leta er fram med hjälp av taggar om ni vill veta mer.

Efteråt kunde jag inte låta bli att köpa en pocketversion av hennes näst senaste bok ”Boven i mitt drama kallas kärlek”.  Dels för att jag är något av en sucker för signerade böcker och Drougges prat om boken gjorde mig nyfiken. Dessutom tycker jag att det är kul att då och då läsa självbiografiska romaner.

Jag tänker vara lat och hänvisa till Unni Drugge  hemsida för en text om vad boken handlar om. Boven i mitt drama kallas kärlek” tilltalade mig mycket mer än vad Hella Hells bekännelser gjorde. Det kan ha något med min ålder att göra men faktum är att det är en välskriven bok med ett ämne som berör och engagerar mig som läsare. Boken är naken, ärlig, rå och brutal. Jag har inte så mycket mer att säga än att jag rekommenderar andra att läsa denna bok.

Läs även andra bloggares åsikter om , , , , ,

1 kommentar

Filed under Kultur, Litteratur

One response to “Unni Drougge – Boven i mitt drama kallas kärlek

  1. Tack för din ärliga postning! Kram / Unni

Kommentera

