Björn Ranelid – Kniven i hjärtat

Det är här en text om en bok som delvis handlar om själen och om tillgången till ord.

Jag trodde att Björn Ranelid skulle vara väldigt svårt att läsa. Jag hade fel. Jag blev fångad redan under bokens första rader. ”David är dömd till livstids fängelse, men kärleken och sorgen upphäver tyngdlagen och varje kväll flyger han över muren till sina barn, medan vakterna räknar fångarnas kroppar och glömmer bort själen.”

Ranelids berättarstil är dock inte något som tilltalar alla. Från vad jag har läst är det en hel del som anser att språket svävar i väg för mycket att den kanske är något för högtravande. Jag kan hur som helst inte låta bli att tycka om den. För att vara mitt första möte med Ranelids romaner så var ”Kniven i hjärtat” en fin början. Den är vackert skriven och berättelsen flyter stundvis fram som solens strålar genom ett fönster, något att vila i ett tag. Romanen handlar om en far som sitter i fängelse för att ha begått dråp. Den handlar även om den 17-åriga sonen som hälsar på först 8 år efter att dådet begåtts.  Det handlar om pappans liv innan dådet och om hur tiden i fängelset har förändrat honom. Som läsare anade jag vad som hade hänt men fick vänta kapitel efter kapitel på att få mina aningar bekräftade.  Det höll spänningen vid liv men var stundvis lite enerverande eftersom jag var övertygad om att jag hade rätt.

Jag läste på Dagensbok.com att det förekommer många upprepningar i romen som gör läsningen tråkig. Det här var inte något som jag tänkte på som jobbigt när jag läste boken. Så här ett tag efteråt kommer jag knappt ihåg det alls. Kanske är inte Ranelid något för alla men om du gillar bra historier berättade med ett poetiskt språk så ge den en chans. Jag gillade den så pass mycket att jag funderar att göra Ranelid till min sommarförfattare. Det vill säga, att funder sommaren försöka läsa så många böcker som möjligt av honom.

Andra röster om Kniven i hjärtat

Ord för vardagens helighet (SvD)

Björn Ranelid – Kniven i hjärtat (GP)

Björn Ranelid – Kniven i hjärtat (Expressen)

Corren Björn Ranelid – Kniven i hjärtat

Läs även andra bloggares åsikter om , , ,

Lämna en kommentar

Filed under Kultur, Litteratur, Okategoriserade

Kommentera

