Om att låna ljudböcker

Jag är lite sen med att upptäcka det här med att streama ljudböcker från bibliotekens hemsidor. Har aldrig tänkt på att det går att göra innan en kompis nämnde att hon hade börjat lyssna på Ajvides senaste, Tjärven som bara finns i digital form som ljudbok och e-bok. Läsa på dator är jobbigt och att lyssna på böcker tycker jag kan vara mysigt ibland. Såg flera böcker som jag planerat att läsa men nu kan jag lyssna istället.

Jag lyssnar genom Mina bibliotek som är webbplatsen för Umeåregionens bibliotek. Det är Elib som har ljudböckerna. Jag gillar speciellt sleepfunktionen som går att höja eller sänka med 5 min i taget till upp emot en timme. Nu kanske det inte är så bra att somna ifrån en påslagen dator om den är bärbar och man lyssnar med hörlurar och kanske till och med har datorn i sängen. Men toppen om man till exempel bara har en halvtimme på sig att lyssna och inte vill behöva titta på klockan hela tiden för att inte komma för sent.

Det finns även något som heter Naxos Spoken Word Libary Där finns. ”Här får du tillgång till streamad uppspelning av berättelser, klassiska romaner, pjäser, lyrik från medeltiden till 1900-talet.” Allt är på engelska men det verkar väldigt spännande. Får se om jag kommer ihåg att testa någon gång.

Nackdelen är den uppenbara att man måste vara uppkopplad mot Internet och att det än så länge inte fungerar att streama till en mobil men jag är övertygad om att det kommer att komma så småningom.

Nu är ju Tjärven inte så lång. Det tar bara 5 timmar och 17 min att lyssna. Att lyssna igenom en normallång bok tar ca 10 – 11 timmar. Bluffen av Unni Drougge som jag har tänkt lyssna på tar hela 30 timmar. Shit!  Risken finns ju att jag kommer att lyssna för länge om kvällarna ifall boken är bra och jag vill veta så fort som möjligt hur den slutar. Först på lista står del två av Hammarbyserien. Har redan läst Pepparkakshuset som var tillräckligt bra för att jag ska vilja läsa, eller lyssna på mer av samma författare.

Läs även andra bloggares åsikter om , , , , ,

Lämna en kommentar

Filed under Kultur, Litteratur

Kommentera

