Skrivandets våndor del 1

Jag håller just nu på att skriva klart kärleksdelen på mitt skrivprojekt ”Ofhelia”. Det fattas bara litet stycke innan jag kan börja med den språkliga genomgången. Några få rader är egentligen allt som behövs för att det ska bli klart. Vad gör jag när jag äntligen bestämt att nu, nu ska jag börja skriva? Skjuter upp det genom att…

  1. Fixa vattenglas för att jag eh, alltid blir törstig när jag skriver.
  2. Försöker avgöra vilken musik som passar bäst att skriva till.
  3. Skriver en statusuppdatering på Facebook vilket resulterar i att jag…
  4. ‘bara’ kollar några sidor på Facebook och klickar på några länkar…
  5. Skriver en till statusuppdatering som bara jag kan se eftersom jag inser att den egentligen är rätt så trist och tråkig.
  6. Inser att jag fryser och letar upp passande byxor.
  7. Inser att jag inte har borstat håret, borstar håret och sätter undan luggen som jag ännu inte kommit mig för att klippa.
  8. Sätter mig vid datorn, stirrar på dokumentet, tar bort några ord som inte behövs. Stirrar lite till tills jag…
  9. … tycker att det är en utmärkt idé att skriva ett blogginlägg om skrivandets våndor.
  10. Börjar skriva blogginlägget, tar paus genom att läsa någon annans blogginlägg.
  11. Skriver faktiskt klart blogginlägget och publicerar det.

Så vad är egentligen problemet? Kanske att det finns så mycket att ta hänsyn till. Som tillför det jag tänker skriva berättelsen något? Känns det jag skriver trovärdigt? Vågar jag låta alla jag känner så småningom läsa det jag har skrivit? Och så vidare. En sak är i alla fall säker, inget blir klart om jag inte bara sätter mig ner och gör det. Så det ska jag, snart. Vad som händer efter att jag skrivit klart behöver jag egentligen inte bekymra mig om nu. Det går ju alltid att redigera i efterhand också. Mitt mål för idag är ju faktiskt bara att känna mig ska klar med det första utkastet till kärleksdelen av skrivprojektet. Så, så fort detta är publicerat ska jag fokusera på vad jag egentligen hade tänkt skriva idag.

 

Lämna en kommentar

Filed under Inom ett år ska jag, Skrivande, Skrivandet

Kommentera

