Pop och politik

Jag måste be om ursäkt. Detta inlägg borde jag ha skrivit klart och publicerat för länge sen men av någon anledning blev jag aldrig riktigt helt nöjd med det. Bättre sent än aldrig så är inlägget i alla fall klart och uppdaterat nu.

*

Jag har upptäckt ett väldigt bra radioprogram. ”Pop och politik”. Det låter kanske lite tråkigt om man inte har ett politikintresse men det är inte. Programbeskrivningen på UR plays hemsida berättar följande  ”Vad säger popmusiken som sin samtid? Artister och experter berättar hur musiken speglat sin samtid från och med rockens födelse 1954.”

Programledaren och programmets skapare Anna Charlotta Gunnarson säger själv om programmet att det ”Betraktar nutidshistorien genom ett musikaliskt filter.”

Jag erkänner att jag inte alltid är så insatt i politik eller samhällsfrågor. ”Pop och politik” är ett lättillgängligt sett att vidga sina vyer på. Få sig en tankeställare. ”Pop och politik” behandlar allt från rymden till disco eller mord. När jag började skriva det här inlägget hade jag bara lyssnat på några få program och delar av andra. Nu har jag tagit mig igenom första säsongen, en liten bit av andra och slutet av den tredje och senaste säsongen. Det känns tråkigt att jag inte har så många program kvar men något säger mig att jag kommer att lyssna på favoritprogrammen igen. Programmen lyssnade jag på via UR Play.

Jag har bland annat lärt mig att Dancing in tear with my eyes med Ultra vox handlar om en kärnkraftsolycka. Och efter att ha lyssnar på programmet om konsumtion och blivit påmind om filmen Bananas! tänker jag inte äta några bananer om de inte är rättvisemärkta.

Och efter att ha lyssnar igenom en hel del av programmen så vill jag höra alla de historier som är en helt annan historia.

”Pop och politik” finns på Facebook och jag tycker att det är väldigt trevligt att Anna Charlotta Gunnarson är aktiv på sidan och tar sig tid till att kommentera och gilla kommentarer.

Programmet är nu slut för denna gång men tv-program med samma koncept som radioprogrammet kommer att sändas under vintern. Det ser jag fram emot. Det finns även gamla tv-program på UR plays hemsida men de har jag ännu inte tagit mig någon titt på.

*

Uppdatering – Se tv-säsongen här. Läs mer om den här.

Nu längtar jag tills den nya radiosäsongen av Pop och Politik.

Läs även andra bloggares åsikter om , , , ,

Lämna en kommentar

Filed under Kultur, Musik

Kommentera

