Booked Skapelldansen – Jenny Milewski

Nu har jag läst ut Skalpelldansen av Jenny Milewski. En till bok som jag fått via den fenomenala sidan Booked. Den här gången, fick jag, förutom själva boken en Pressrelease.

”Äntligen kan vi introducera en svensk skräckdrottning värd namnet. Jenny Milewski debuterar med en skräckroman som inte är för den klenmodige.”

Låter ju faktiskt riktigt lovande men rätt så långt in i boken tyckte jag att det mest spännande var metadiskussionen om skrivandet. Visst, den är stundvis lite obehaglig men jag tror att jag förväntade mig ännu mer skräck. Kanske beror det på att jag läst ovanligt mycket skräck och obehagliga deckare under en ganska lång period nu.

Språkligt är boken dessvärre en besvikelse. Jag kan inte säga exakt vad det är men det känns som att något fattas. En annan som har läst boken via booked stör sig på att det är lite för mycket fel på korrekturläsning (missade bokstäver), grammatik och ordval. Det är mycket möjligt att jag reagerat på detta utan att inse vad jag reagerat på.

Först på slutet kommer något som verkligen får mig att tänka till. Det handlar om vad som egentligen driver folk till att begå våldshandlingar ”Men samtidigt kunde ha inte glömma hur underbart berusande känslan av total makt hade varit och han kunde inte ignorera tanken som grodde längst in i hans medvetande. Tanken att han skulle vilja uppleva den känslan igen.” 302

Jag är glad för att jag fick möjlighet att läsa den genom booked. Hade jag köpt den eller lånat den på biblioteket hade jag nog blivit ännu mer besviken på den.

2 kommentarer

Filed under Booked, Kultur, Litteratur

2 responses to “Booked Skapelldansen – Jenny Milewski

  1. Jag hade verkligen velat läsa den, men jag var för sen. Nu tänker jag kanske att det var lika bra. Det låter ju ganska illa med korrfel.

Kommentera

