Favorit i repris?

Jag måste skaffa mig bättre träningsrutiner igen. Som det är nu tränar och motionerar jag bara sporadiskt. Det måste jag ändra på. Styrketräning en gång i veckan och något annat en gång till borde vara minimum. För att kicka igång mig själv försökte jag hitta en träningsutmaning att köra. Har inte lyckats hitta någon som passar mig så istället förändrar jag en tidigare utmaning som jag gjort. Förra gången var jag arbetslös och singel och tränade redan flera gånger i veckan så därför har jag bytt plats på några av punkterna för att den ska kännas lite enklare att klara av. Så här gick det för mig förra gången.

20 dagar med start den 1:a april. Och nej detta är inget aprilskämt🙂 . Den som vill få gärna hänga på. Ta min rakt av eller gör justeringar för att den ska passa just dig bättre.

1 km/dag gång/löpning
2
saker varje dag att vara tacksam över.
3 intervallpass
4
nya träningspass/ 4 nya råvaror/recept ska testas.
5
stretch/avslappningspass
6 morgonträningspass
7
träningspass minst 60 minuter långa
8
x 10 km
9
minuter höga knän
10 km i ett och samma pass
11
minuter ”hoppa hopprep”
12
minuter i plankan
13
minuter i jägarvila
14 trappor ska betas av
15 stycken träningspass
16
minuter ”stå på ett ben” (8 min/ben). (För att öka svårighetsgraden, stå på tå.)
17 styrkor du har eller saker med dig själv/din kropp du är stolt/nöjd över ska skrivas ner.
18
x 10 armhävningar.
19 x 10 styck repetioner i styrketräning eller/och hopp (burpees, upphopp, skridskohopp, grodhopp etc)
20 dagar utan ursäkter till att inte jobba på att pricka av punkterna på listan.

För att få ihop totalt 80 km kan hen gå/springa/jogga/simma/cykla/använda crosstrainer eller liknande. Det viktigaste är att försöka utmana sig själv så mycket som möjligt.

Förklaringen till punkt 1 citerar jag från originalutmaningen ”Första punkten 1 km per dag, som ska genomföras hela perioden kan göras gående eller springandes, inte cyklandes eller liknande. Det kallas för streak och hela kilometern ska genomföras i ett svep, utan stopp eller avbrott. Man kan alltså inte räkna två vändor på 500 meter, som dagens kilometer. Man kan heller inte strunta i en kilometer en dag och ta två kilometer nästa dag.”

Skulle någon som läser detta känna sig manad att haka på så lämna gärna en kommentar så att vi kan peppa varandra. Hen behöver inte nödvändigtvis börja den1:a april.
Innan jag sätter igång har jag tänkt mäta och väga mig för att efteråt se om det gett något annat resultat än bättre kondition och styrka🙂
Det kan vara bra att ha en belöning att se fram emot när 20 dagars utmaningen är avklarad. Jag klurar fortfarande på min egen.

1 kommentar

Filed under Kondition, Styrketräning, Träning, Utmaningar

One response to “Favorit i repris?

  1. Pingback: Dag 1 av aprilutmaningen | You can do it, baby come on

Kommentera

