Det här med kalorier

Det här är ett inlägg som jag tvekar lite att skriva men jag känner att jag måste. På löpbandet i måndags fick jag brottas med lite hjärnspöken.  Displayen varierar mellan att visa hur länge man har använt redskapet, hur långt men har ‘färdats’ och hur många kalorier man har förbrukat. Det kan vara så farligt. Inte hela tiden, kanske inte ens varje dag får jag mota bort tankar som ”Nu har jag motionerat bort x kalorier hur mycket kan jag då äta för att fortfarande hamna på ett kaloriunderskott?” Jag skriver inte upp vad jag äter eller hur mycket jag rör på mig eller hur många kalorier jag förbrukat, försöker bara hålla koll på ett ungefär och se till att jag rör på mig minst 20 min varje dag. Jag har aldrig haft anorexia men mitt förhållande till mat är inte helt oproblematiskt, jag kan bara föreställa mig hur lätt det vore för mig och förmodligen en hel del andra att sätta kalorier som mål, som att det blir det enda som betyder något. Visst, viktminskning om man är överviktig är bra och jag ser ingen direkt fara i att vilja träna bort en helgs eventuella svullande. Men hur många kalorier man förbränner under ett träningspass borde verkligen inte vara prio ett. Fokusera på att bli snabbare, starkare, friskare, sundare, smidigare, spänstigare m.m. Behöver hen gå ner i vikt är kost och motion i en sund balans nyckeln för ett långsiktigt resultat. Jag är långt ifrån en expert och talar i princip bara från egna erfarenheter. Jag önskar att det vore enklare för alla att få, att ha och behålla en hälsosam livsstil utan att behöva brottas med diverse hjärnspöken. Jag får öva mig då och då. Jublar för varje framsteg som gör för att komma tillbaka till den Kristin som jag var en gång i tiden, som jag vet att jag kan hitta tillbaka till. Men det här med att njuta av extra god mat eller någon godisbit, ett glas vin eller liknande utan det dåliga samvetet? Utan att gå lite längre på den dagliga promenaden eller ställa sig på crosstrainern? Där är jag inte riktigt än men det kommer kanske.

 

Lämna en kommentar

Filed under Hälsa, Mat, Träning, Viktminskning

Kommentera

